Scroll to top

Trek je aan de bel, wanneer het nodig is?


copyright: www.fitbubbel.nl / www.sharkfitenvitaal.nl 2019

Deze periode is voor niemand makkelijk. Iedereen moet op zijn of haar eigen manier proberen, om te werken in deze crisis situatie. Of je nu alleenstaand bent, samenwonend of in een gezin met een, twee of meer kinderen leeft. Je bent in alle situaties niet gewend, om te werken op deze manier! We kunnen niet anders, voor onze veiligheid en gezondheid en de mensen om ons heen. Alle dierbaren hebben hier last van. Ondanks dat het dus ECHT voor iedereen anders is, betekent het niet dat het fijn is om zo te leven. Het psychologisch effect van deze corona crisis is enorm. Een ding blijft wel hetzelfde als voor de corona crisis; Trek je aan de bel wanneer het nodig is?

Aan de bel trekken is aangeven dat het iets te veel wordt. Laat je het de mensen om je heen weten? Soms denken we, dat mensen om ons heen kunnen ruiken dat er iets met je aan de hand is. Maar dat is echt niet zo. Ze kunnen eventueel enerzijds voelen en zien dat je anders reageert dan normaal. Wanneer jij niet aangeeft dat je ergens mee zit, kunnen ze je ook niet helpen, of steun betuigen. Onze maatschappij zorgt er al voor, dat we sneller werken of vooruitgaan dan dat we werkelijk willen. Hierdoor heb je soms niet eens door dat het zo snel gaat. De bewustwording is daar heel belangrijk bij. Bewust worden van wat jij nodig hebt. Al is het iemand om even mee te praten.

Je bent niet alleen

Ook al lijkt het nu wel een beetje zo, je bent niet alleen! We zijn kudde dieren en willen toch altijd een beetje aandacht hebben van de mensen om ons heen. We willen gehoord worden. Zoek de juiste personen in je buurt om dit mee te doen. Telefonisch, video bellen, in real life (op 1,5 meter afstand). Door te communiceren over waar je tegenaan loopt, kun je het beter verwerken en krijgen de mensen (vooral waar een irritatie zit) een beter beeld over hoe iets overkomt. 

Merk je dat de mensen om je heen niets voor je kunnen betekenen? Ga in gesprek met een (vitaliteits)coach. Neem voor heftige dingen contact op met de huisarts (depressief, niet meer uit bed willen, geweld). Samen kunnen jullie kijken, hoe het makkelijker te maken is. Maar trek aan de bel.

Wees bewust van jezelf, wees positief, zorg voor jezelf en vraag om hulp (in welke vorm dan ook).

Zet jezelf centraal


ps. Erik Schreder (hoogleraar klinisch neurpsychologie, Vrije Universiteit van Amsterdam) maakte een enthousiast filmpje over waarom we stress krijgen van het thuiszitten tijdens de coronacrisis.

Waarom krijg je stress van thuiszitten? | Erik Scherder

Werken aan een allround fit gevoel? Bekijk de cursus fit in 365 dagen.

Fitbubbel is een onderdeel van Shark Fit & Vitaal. Zet jezelf centraal on -en offline

Post a Comment

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *